Ave Musica Choir

 Conducerea muzicală: Conf.univ.dr. Ciprian Para

Corul Ave Musica, apărut pentru prima dată pe afișele de concert sub acest generic în luna decembrie a anului 2006, este ansamblul coral al Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima”, o formație cu o existență de câteva decenii și o activitate bogată. Bazele ansamblului au fost puse încă din vremea în care Gheorghe Dima marca prin contribuția sa începuturile învățământului muzical universitar din Transilvania. Credința compozitorului ardelean în resursele corului și în capacitatea creației corale de a revela adânci sensuri umane s-a transmis și celor ce au condus ulterior ansamblul coral al Conservatorului clujean: Augustin Bena, Lucian Surlașiu, Dorin Pop, Florentin Mihăescu, Cornel Groza și Ciprian Para, care, la rândul lor, au format generații de coriști. Deși inegală în ultimile decenii ale secolului al XX-lea, din cauza numărului fluctuant de studenți – ce a dus chiar la dizolvarea temporară a ansamblului – activitatea corului a fost remarcată în articole de presă ce oglindesc nivelul înalt al interpretării, atestat de imprimările concertelor, păstrate în arhiva sonoră a instituției.

Revigorat după 1990, când și-a reluat activitatea – inițial sub forma unui cor de cameră – ansamblul se află sub patronarea Catedrei de Dirijat, fiind condus din 1993 de Conf.univ.dr. Ciprian Para. Timp de aproape două decenii, ansamblul s-a implicat activ în manifestările artistice din cadrul stagiunii de concerte a Academiei Naționale de Muzică „Gh. Dima”, susținând concerte a cappella și vocal-simfonice, participând la evenimente muzicale naționale și la șapte ediții ale Academiei Bach, condusă de docenți din Leipzig și Stuttgart.

În acest răstimp, prin străduința dirijorului Ciprian Para, repertoriul corului s-a îmbogățit și diversificat, acoperind stilistic perioada cuprinsă între Renaștere și secolul al XXI-lea, un loc privilegiat fiind acordat creației românești clasice și contemporane. Lucrări ale compozitorilor Gr. Allegri, W. Byrd, G. P. da Palestrina, W. A. Mozart, E. Elgar, Ch. Gounod, E. Grieg, B. Bartók, B. Britten, S. Rahmaninov ș.a. se regăsesc în programele de concert alături de A. Bena, P. Constantinescu, I. D. Chirescu, Gh. Dima, S. Drăgoi, V.Grefiens, D. G. Kiriac, G. Musicescu, M. Negrea, S. Toduță, T. Jarda ș.a.

Desigur, creația compozitorilor clujeni contemporani constituie un important material de studiu și realizare artistică pentru studenții ansamblului și pentru tinerii dirijori ce își perfecționează tehnica abordând partituri ale compozitorilor consacrați Dora Cojocaru, Adrian Pop, Valentin Timaru, Hans Peter Türk, Dan Voiculescu sau ale celor ce se afirmă în acești ani: Cristian Bence-Muk, Tudor Feraru, Șerban Marcu, Răzvan Metea, Ana-Maria Meza. Cu o asemenea deschidere pentru creația contemporană, este firesc ca primele audiții să fie nelipsite din programul concertelor, în care se regăsesc și lucrări ce se aud mai rar în sălile noastre de concert, dintre care amintim Six chansons de P. Hindemith, Mass de I. Stravinsky, Missa Kenya de P. Basler, Requiem de K. Jenkins, coruri de M. Lauridsen, Fr. Martin, K. Nystedt, A. Part, J. Rutter etc.

Cu toate că, ansamblul Ave Musica este într-o continuă prefacere, datorată succesiunii generațiilor de studenți, se poate constata cum, de-a lungul anilor, repertoriul abordat a devenit tot mai pretențios, incluzând lucrări cu un mare grad de dificultate: Magnificat de J.S. Bach, Fantezia pentru pian, cor și orchestră de L.van Beethoven, Liebeslieder-Walzer, Neue Liebeslieder-Walzer, Zigeunerlieder de J. Brahms, Mass de A. Dvořák, Requiem de G. Fauré, Ultimele șapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce de J. Haydn, Dettinger Te Deum de G. Fr. Händel, Krönungsmesse și Requiem de W.A. Mozart, Gloria de Fr. Poulenc, Petite Messe Sollenelle de G.Rossini, Magnificat de Ch.V. Stanford, Gloria de A. Vivaldi, Liturghia în stil psaltic de P.Constantinescu, Missa de S. Toduță, Liturghia Solemnă de V. Timaru etc.

Numeroasele prezențe ale corului Ave Musica în concertele vocal-simfonice ale ultimilor ani, la un înalt nivel profesionist, au impus acest ansamblu a cărui maturitate interpretativă se bazează pe experiența acumulată de maestrul Ciprian Para, pe selectarea atentă și redarea expresivă a repertoriului.

   Prof.univ.dr.habil. Elena Chircev