The Collegium Musicum Academicum ensemble

Istoria ansamblului de muzică Collegium Musicum Academicum începe în anul 1955, când clavecinistul și organistul Kurt Mild s-a stabilit la Cluj ca maestru de cor al Operei Române. Mild își făcuse studiile de organist și clavecinist la Lipsca și Berlin, era la curent cu stilul de interpretare al muzicii vechi practicat în aceste orașe în anii ’30 și la începutul deceniului patru. În perioada 1940-1950, el conducea la Sibiu istoricele concerte muzeale, unde avusese drept colaboratori invitați și artiști bucureșteni, printre care și violoncelistul George Iarosevici, devenit după război titularul clasei de violoncel la Cluj, singurul artist din țară pe atunci care cânta la viola da gamba. Prezența lui Mild la Cluj a făcut posibilă înființarea unei clase de orgă, ca instrument principal, la Conservatorul „Gheorghe Dima” (1956). Mild a adus la Cluj și clavecinul său Neupert – un instrument cu un singur manual, dar de foarte bună calitate – acesta constituia pentru melomanii clujeni o noutate absolută. În primăvara anului 1955 a debutat la Cluj noua formație a lui Mild, un trio: flaut – viola da gamba – clavecin din care, în afară de vechiul prieten George Iarosevici, mai făcea parte flautistul Dumitru Pop, titularul clasei de flaut la Conservator. Trio-ul (fără nume), la care s-au adăugat de la caz la caz și artiști-colaboratori externi, a concertat la Cluj cu o frecvență considerabilă și a deschis gustul publicului local pentru muzica veche. Datorită concertelor date de această formație, Clujul s-a situat în fruntea mișcării de muzică veche din România.

În anul 1967, Conservatorul a cumpărat un clavecin Ammer cu două manuale. Această achiziție a constituit o cotitură fericită în biografia formației și a făcut posibilă predarea clavecinului ca disciplină (deocamdată secundară). Mild nu era numai un instrumentist de elită, ci și un pasionat pedagog, dornic să introducă tineretul în tainele interpretării muzicii vechi.

La 3 noiembrie 1967, a apărut primul afiș cu denumirea „Collegium Musicum”. Program: Bach-Händel. Această dată este considerată drept ziua de naștere a actualei formații Collegium Musicum Academicum. La 29 mai 1968 a avut loc primul concert în care alături de muzicieni consacrați apăreau și tinerii interpreți Ecaterina Botar și Aurel Marc, pe atunci studenți în anul III, respectiv II. Ilse L. Herbert și Gavril Costea – cadre didactice care colaborau cu Mild încă din 1967.

Primul afiș cu denumirea Collegium Musicum Academicum datează din 4 decembrie 1968, concert în care apar toți membrii actuali ai formației. 29 decembrie 1968 reprezintă data la care a debutat formula de bază a formației, drept cvartet: flaut, oboi (oboe d’amore), violoncel (viola da gamba) și clavecin. Cvartetul: Costea-Marc-Herbert-Botar a concertat fără întrerupere începând cu 5 octombrie 1976, dată la care în cadrul festivalului Toamna Muzicală Clujeană, a prezentat un program compus din lucrări de Couperin, Rameau, Händel și Vivaldi.

În această componență, Collegium Musicum Academicum a deschis mulți ani de-a rândul stagiunile de concerte ale Conservatorului. Și alte foruri academice au invitat-o adesea pentru a ridica prestigiul unor manifestări științifice și culturale printr-un concert de muzică barocă.

Din mulțimea de colaboratori invitați ai formației îi amintim pe cei cu mai multe prezențe: Liliana Bizineche, Mariana Nicolesco, Ionel Pantea, Mirella Pinto, Edit Simon, Jana Stoia, Andrei Ágoston, Niculina Mirea, Petre Lefterescu, Horia Fulea, Ladislau Kiss, Dieter Schuller.

În aprilie 1991, drept recunoaștere a întâiului nivel artistic la care Collegium Musicum Academicum interpretează muzica marilor maeștri ai Barocului, Consiliul Muzicii din Germania a dăruit Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” un clavecin, adevărat instrument de maestru, copie după Blanche executată de Eckehart Merzdorf din Renania.

Palmaresul formației include: peste 200 de concerte în țară și străinătate, turnee în fosta Uniune Sovietică, Spania, Austria, Grecia, Premiul ATM pentru integrala Concerts Royaux de Fr. Couperin în 1983, 12 discuri (Triosonate de Händel, Telemann, Pepusch, Concertele 3 și 5 de J. Ph. Rameau, Deuxième Récréation de la musique op. 8 de J. M. Leclair, Triosonate de Telemann, Integrala sonatelor pentru flaut de J. S. Bach, Integrala sonatelor pentru flaut de G. Fr. Händel, Concerts Royaux de Fr. Couperin, Dansuri galante de E. Terény), CD-uri (Sonatele pentru oboi și b.c. de G. Fr. Händel, Sonatele în mi minor și sol minor pentru oboi și b.c. de F. Ph. Telemann, Dansuri galante de E. Terény, Concerts Royaux de Fr. Couperin).

Nivelul artistic foarte ridicat este asigurat de valoarea instrumentiștilor – cadre didactice ale Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” (fiecare fiind un interpret de excepție și având în palmares înregistrări audio, discuri, premii) care au acceptat să-și subordoneze propria personalitate celei camerale.

   Prof.univ.dr. Aurel Marc